Festen er en dansk film av Thomas Vinterberg fra 1998. Viktige karakterer i filmen:
- Mikael, sønn. (Spilt av Thomas Bo Larsen)
- Christian, den eldste sønnen og tvilling. (Ulrik Thomsen)
- Helene, søster. (Paprika Steen)
- Helge, far. (Henning Moritzen)
- Mor (Birte Neumann)
- Pia, stuepike. (Trine Dyrholm)
- Mette, kona til Mikael. (Helle dolleris)
- Michelle, stuepike. (Therese Glahn)
Kilde: http://sv.wikipedia.org/wiki/Festen
Bilde:
http://www.britishtheatreguide.info/reviews/festen-rev.htm
Bilde:
http://www.britishtheatreguide.info/reviews/festen-rev.htm
Tillsammans er en svensk film av Lukas Moodysson fra 2000. Viktige karakterer:
- Elisabeth (Spilt av Lisa Lindgren)
- Rolf (Michael Nyqvist)
- Eva (Emma Samuelsson)
- Stefan (Sam Kessel)
- Göran (Gustav Hammarsten)
- Anna (Jessica Liedberg)
- Lasse (Ola Rapace)
- Tet (Axel Zeber)
- Klas (Shanti Roney)
- Erik (Olle Sarri)
- Signe (Cecilia Frode)
Kilde: http://www.imdb.com/title/tt0203166/
Bilde:
Bilde:
http://www.filmweb.no/filmnytt/article215390.ece
Reprise er en norsk film av Joachim Trier fra 2006. Viktige karakterer:
- Philip (Spilt av Anders Danielsen Lie)
- Erik (Espen Klouman Høiner)
- Kari (Viktoria Winge)
- Morten (Odd-Magnus Williamson)
- Geir (Pål Stokka)
- Lars (Christian Rubeck)
- Henning (Henrik Elvestad)
- Jan Eivind (Henrik Mestad)
Kilde: http://no.wikipedia.org/wiki/Reprise_(film)
Bilde:
http://fourofthem.blogspot.com/2010_03_01_archive.html
Festen av Thomas Vinterberg fra 1998.
Man kan se filmen, Festen, og sitte igjen med den konklusjonen at den kan knyttes opp mot modernismen og i bunn og grunn er en modernistisk film. Modernismen kjennetegner svært radikale bevegelser innen kunst. I Festen, er det tatt i bruk utradisjonelle virkemidler, som for eksempel at det filmet med håndholdt kamera. Det gjør at vi får en følelse av at det er mer realistisk og at vi er nærmere handlingen. Andre virkemidler som for eksempel angst blandt rollene, er også et modernistisk virkemiddel. Det er tydelig vist angst i Helges uttrykk når Christian legger frem beskyldningene mot sin far. Helge er ikke den eneste som har angst for å bli sett ned på, men Christian har også angst for å ikke bli trodd. Et annet virkemiddel er fremmedfølelsen som er meget sentral i modernismen. Alle i familien har en viss avstand og det uttrykkes at de føler seg fremmed blandt hverandre. Spesielt tenker jeg på hvordan man ser Elisabeth slite følelsesmessig når hun tar med seg sin nye utenlandske kjæreste, og familien ikke aksepterer hans hudfarge. Samt at selve innholdet filmen bygger på tunge, tabulagte temaer som både diskuteres og skildres. I dette tilfelle omfavner historien temaer som incest, seksuell misbruk, rasisme og selvmord. Det var da ikke vanlig før denne tiden, det vil si mot slutten av 1800-tallet og utover 1900-tallet. Filmen gjenspeiler også den modernistiske tankegangen hvor man legger vekt på menneskets evne til å forandre sine egne omgivelser, ved hjelp av vitenskap, teknologi eller eksperimentering. Dette er en vid forestilling av tankegangen, men i denne filmen vil jeg si at tvillingen Christian, bruker sin egen moral og tapperhet til å stå frem mot hele familien på farens 60-års dag og konfrontere Helges seksuelle misbruk av hans søster, Linda. De går fra å se tilsynelatende vellykkede ut, til å fremstå som en håpløs familie innviklet i løgner, hvor alle sliter med sinne, angst og frustrasjon.
Jeg tolker festen som en eneste stor avsløring. Den perfekte familiefasaden blir dramatisk "revet" og dette har psykisk innvirkning på familiemedlemmene. Handlingen omsvermer ordtaket "alt kommer for en dag" og det er akkurat det som er tilfellet her: den grusomme sannheten flyter til overflaten, og når alt kommer til alt er det kun en ting å gjøre: tilstå.
Filmen handler i grunn om en familie som ser perfekt ut fra utsiden, men som bærer på skjulte hemmeligheter som ikke tåler dagens lys.


Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar